معرفی فلز طلا


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تمایل به گسترش کدامیک از موضوعات را دارید؟

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 35
بازدید ماه : 1041
بازدید کل : 100764
تعداد مطالب : 68
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1

 تابستاني ترين آثار طلاشويي ، استخراج و گداز آن كه تا هم اكنون باقي است در نقاط مختلف مصر عليا و سودان واقع است و شامل گودالهايي كم ژرف در سواحل و رودخانه ها و جاههاي مختلف كوهستاني است . انسان اوليه سنگهاي طلا دار را بوسيله چكشهاي سنگي مي شكانده و در آسيا سنگي خرد كرده و بشكل ذرات غير در مي آورده و روي سطوح موربي مي شسته تا مواد خاكي از ذرات طلا جدا گردد و پس از بدست آوردن مقداري كافي آنرا با مواد گداز آوري مخلوط ميكرده و در توجه سيگداخته و طلاي فلزي را بدست ميآورده است .

قديمي ترين طلاي فلزي بعضي علايم مطلاست كه از سلسله چهارم فراعنه ( 4000 سال قبل از م ) در مصر عليا كشف گرديده و در بعضي از آثار سلسله دوازدهم فراعنه ( 2400 سال قبل از مسيح ) اطلاعاتي موجود است كه مي توان بسهولت استنباط كرد كه مدمان آن عصر فن طلا شويي و استخراج و گداز آنرا حتي از سنگهاي معدني نيز مي دانستند و مورد استفاده قرار داده بودند . اغلب طلائي كه استخراج ميگرديده طلاي آبرفت بوده است شن و ماسه طلا دا را از روي سطوح موربي كه روي آن پوست بز و باره قرار داده بودند با آب شيشه ، در نتيجه لابلاي موهاي پوست محبوس مي گشت و پس از خشك شدن در آفتاب پوست را تكان داده ذرات طلا را جمع آوري مي نمودند تا بمرور زمان به مقدار كافي جمع شود . چيزي بود استعمال جيوه و ساختن ملقمه در استخراج طلا كشف گرديد و اين اكتشاف را مي توان بمنزله طلليه دانش شيمي بشمار آورد . زيرا يگانه محرك و مشرق دانشمندان قديم بدست آوردن و استخراج اين فلز گرنيها بود . به منظور تغيير دادن ماهيت فلزات ديگر و تبديل آنها به طلا بود كه كيمياران تمام جد وجهد خود را در پيدا كردن راه حل اين معما مبذول مي داشتند .

از سده چهارم تا سده پانزدهم ميلادي دانش شيمي ( كيمي يا كيميا يا الكيماياء ) اصول مهم آن در اطراف عمليات استحاله فلزات و تغييردادن ماهيت و فلزات پست و تبديل آنها به طلا و نقره چرخ ميزد . تمام سعي و كوشش دانشمندان اين دوره در نيل به اين مقصود و بدست آوردن « اكسير » مصرف مي گرديد ، تا اينكه پاراسلموس Paracelsus اصول تجزيه و پيدايش تركيبات شيميايي دواجات و شخصي بنام آگريكولا Agricola اصول مباني گداز فلزات را بصورت كتاب به علم تمدن تقديم داشتند .

خواص فيزيكي : خواص چكشخواري ، تورق و مفتول شدن ( ماليابيسته و داكتيليته ) طلا از تمام فلزات بيشت و در درجه اول مي باشد ، زيرا مي توان يك گرم طلا را بقدري با چكش نرم و سطح نمود كه بتواند مساحتي برابر 56/0 متر مربع را اشتغال كند و همچنين از آن يك ورق نازكي ساخت كه كلفتي آن در حدود 84 0000/ 0 سانتيمتر باشد . با يك گرم طلا ميتوان سيمي بطول 2350 متر ساخت . رنگ زرد طلا در اثر وجود ناخالصيهاي مانند نقره ، نيكل و آهن تغيير مي كند . طلا از نقره نرم تر ولي از قلع سخت تر بوده و مقاومت آن در برابر نيروي كشش در حدود 1200 كيلوگرم در سانتي متر مربع است . طلا سنگين ترين فلز معمولي است . و وزن مخصوص آن در حالت ريخته شده 29/12 و در حالت نورد و چكش خواري شده 37/19 مي باشد . طلا در 1063 درجه سانتي گراد گداخته ميشود و دجالت مايع در مي آيد و در 2950 درجه سانتي گراد بجوش در مي آيد . ولي تبخير و تصيفه آن از 1100 درجه آغاز ميگررد . هدايت الكتريكي آن 7/76 درصد نقره مي باشد . و هدايت گرمايي آن نصف هدايت گرمايي نقره است .

خواص شيميايي : علامت شيميايي طلا ( Au ) و وزن اتمي آن 3/197 است . عوامل جوی و اسيدهاي معرفي به تنهايي و چه در حالت سرد و به گرم بر طلا اثر نمي كند و براي اين خواص بوده است كه قدما ما طلا را بر ساير فلزات در ساختن اشياء فلزي ترجيح ميدادند .

علامت اينكه عنصر طلا در اسيد كلريدريك گرم و جوشان حل نميشود براي اين دليل است كه پتانسيل الكترودي طلا خيلي بالا و عالي است .

كه عامل اكسيد كننده قوي اي مي باشد حل ميگردد و همچنين در محلول كلر و به مقدار كمتري در محلولهاي برم و يد حل گشته توليد لاج مربوطه را مي نمايد .

طلا بشكل ذرات در محلول سيانور پتاس يا سود در مجاورت هوا حل ميشود و بشكل محلول سيانور در مي آيد ، كه هرگاه در تحت عوامل احياء كننده واقع شود ، طلا آزاد شده بشكل گرد سياه رنگي رسوب مي كند . وجود ناخالصي ها و به مقدار بسيار جزيي تغييراتي در خواص طلا ميدهد . مقادير جزئي از طلا را سخت و شكننده بسازد و از خير انتفاع ساقط كند . بيزموت به مقدار 05/0 درصد طلا را بقدري نزد و شكننده بسازد كه مي توان آنرا با فشار دست خرد و ريز كرد.

طلا با بسياري از فلزات در آميزش شيميايي درآمده توليد همبسته مي نمايد ولي همبسته هائيكه از نظر صنايع اهميت دارد عبارتست از : همبسته طلا با نقره – پلاتين – مس – جيوه و آلومينيوم .

مواد اوليه و سنگهاي معدني طلا

حالت طبيعي : طلا بشكل ذرات بسيار ذره بيني و در حالت طلاي ( اوليه ) در تمام سنگهاي قشر زمين، چه آتشفشاني و چه رسوبي و در آب درياها و اقيانوسها يافته ميشود . در نتيجه آزمايشهاي زياد امروز معلوم گرديده كه مقدار تقريبي طلا در سنگهاي آتشفشاني 62% قسمت در يك ميليون ، در سنگهاي رسوبي 15% قسمت در يك ميليون و در آب دريا 26% قسمت در يك ميليون مي باشد . در سنگهاي آذري بيشتر به كميت هاي قابل استخراج در سنگهاي باز است – گابرو – ديوريت و بعدا در گرانيت و كوارتز وجود دارد . در سنگهاي رسوبي اغلب در سنگهاي شيستي و سنگ لوح و در درجه دوم در سنگهاي شني و آهكي يافته ميشود .

در اين آثار و علايم طلاشويي در نقاطي موجود است كه از دير زماني از آنها طلا بدست مي آمده است و اين نقاط عبارتست از نواحي همدان نزديك الوند ، در نواحي دامغان كوه زر ، در جنوب اراك دهكده آستانه و بيشه ، و در دره رودخانه آب ريز .

طلاي مختلط با سنگهاي معدني ديگر در معدن مس زنجان و معدن خوني در انارك موجود است .

اصول استخراج :

طلاشوي با وسايل ساده : طلائي كه بشكل ذرات بسيار ريز و ذره و فلسهاي نازك در آبرفتها و بستر رودخانه هاي خشك و آبدار و مسليها بين شن و ماسه پيدا ميشود از طريق شستن بدست مي آيد . عمل طلاشويي در اسباب هاي بسيار ساده از قبيل لاوك يا تشت و گهواره و بند و سدهاي باريك و در از كه غالبا از چوب و تخته ساخته ميشود صورت ميگيرد .

1- لاوك يا تشت طلاشويي : لاوك كه از هزاران سال قبل در شستن شن و ماسه هاي طلا دار در دست بشر بوده از يك تشت يا طرف آهني كم عمق تشكيل شده است كه قطره قاعده آن 25-20 سانتي متر و عمق آن 8-6 سانتي متر كه لبه هاي آن با قاعده زاويه 45 ميسازد . لاوك را يا از پولاد ورق يا از تخته ميسازند .

2- طرز كار :

3- ابتدا 3/2 ظرف را از خاك بستر كه احتمالا محتوي طلاست پر كرده با دست شن و ماسه و گل و لاي را بهم زدن تا ذرات بهم چسبيده و متراك از هم جدا و آب گل آلود گردد . سپس لاوك را مانند غربيل با دو دست حركت دوراني داده تا اجسام موجود برحسب قانون ثقل در آن طبقه بندی گردونه يعني ذرات سبك در بالا و سنگين در زير قرار گيرند . قلود سنگ و تكه هاي بزرگ را بيرون ريخته و با ريختن آب اضافي مواد بي ارزش به بيرون ريخته ميشود و ذرات فلزي در ته لاوك باقي ميماند . پس از جند بار شستن ذرات فلزي باقيمانده را در ظرف ديگري جمع آوري كرده سپس اين ذرات طلا را از ذرات شن سياه ، مانيتت و ايمينت جدا كرده طلا را با بوسيله ملقمه يا بوسبله هوا دادن بدست مي آوئردند .

2- گهواره : گهواره طلاشويي صندوق تخته ايست بشكل مكعب مستطيل با بعاد 45* 45 و بارتفاع 90 سانتي متر كه روي دو پانه منحني قرار دارد .

طرز كار : شن و ماسه طلا دار را با بيل داخل صندوق كه در كف آن يك شبكه توري مانند غربيل قرار داد و سوراخهايي كه قطر آن 5/1-1 سانتي متر در آن بقيه شده است مي ريزد و گهواره را با دست به نوسان در مي آوردند . در نتيجه اين حركت مواد ريز از سوراخها پائين رفته و روي سطحي مورب كه زير آن است جاري ميگردد. داخل گهواره حائلي وجود دارد كه از يك قطعه تخته هوار و مسطح ساخته شده و روي آن با پتواياند گسترده شده است . در حين جاري شدن مواد ، طلائيكه بشكل ذرات بسيار ريز است لايه لاي موهاي پتو يا نمد در سطح مورب گرفته ميشود و ذرات بزرگ به كف گهواره آمده به دو مانع محتوي جيوه برخورد ميكند كه طلا با جيوه توليد ملقمه نموده بقيه مواد خاكي با آب بخارج شسته ميشود . براي خارج كردن طلا ، موانع و حائل را برداشته در خارج مي شويند و طلاهايي را كه به آنها چسبيده جدا ميسازند .

بند يا سدهاي تخته اي : از صندوق هاي دراز و ذوزنقه اي شكل تشكيل شده كه يكطرف آنها باز مي باشد . طول هر ناودان در حدود 4 متر و عرض در قسمت سر 50 سانتي متر و در قسمت پا 75 و گودي آن 25 سانتيمتر است . صندوقها را طوري ميسازند كه پشت سر هم و لب به لب قرار گيرد و بصورت جوي آبي درآيد . در كف ناودانهاي آخر چند عدد شيار چوبي قرار داده تا مانع بيرون رفتن و مفقود شدن ذرات طلا باشنها و ماسه هاي سبك گردد . براي شستن طلا بستر رودخانه را كنده و با آب مخلوط نموده تا بصورت گل و لاي درآيد و با آب اضافي روي اين ناودانها بجريان بيفتد . ذرات شن و ماسه متلاشي شده فدرات سبك با آب شسته شده از يك ناودان به ناودان بعدي رفته بالاخره به خارج ميريزد . ولي ذرات طلا و فلزات سنگين ديگر در ته ناودانها ته نشين شده و لابلاي شيارها گير كرده و جمع ميگردد . براي اينكه ذرات طلا بتواند كاملا از ذرات شن و ماسه و گل و لاي جدا شده بايد طول ناودانها زياد باشد و به 100 متر يا بيشتر برسد . گاهي اوقات مقداري جيوه در جريان مواد ميگذارند كه روش طلا را بخود گرفته و بشكل ملقمه درآيد .

در رودخانه هاي عميق كه طلا در بستر آنها موجود است خاك بستر را بوسيله كششي ( شن كش ) جابجا نموده يبا آورده ورودي كشتي يا نزديك عمل شستشو را انجام ميدهند . اين عمل را و خودكشتي مخصوص اينكار را مي نامند .

استخراج طلا از رگاه هاي كوارتز و سنگهاي معدني غير از آبرفت طلاوئيكه بشكل ذرات ريز پراكنده در خميره فشرده شده رگه هاي كوارتز يا سنگهاي ديگر بوجود آمده است به 3 طريق زير استخراج ميگردد .

1- طريقه ملقمه

2- طريقه سيانوراسيون

3- طريقه كلر يناسيون

منبع : بانک اطلاعات متالورژی

www.mbank.lxb.ir




:: موضوعات مرتبط: تحقیقات متالورژی , چدن نشکن , بیو مواد(بیو متریال)چیست؟ , سوپر آلیاژهای پایه کبالت , طرز کار کوره بلند , فرایند استخراج مس , کربوره کردن فولادها , آلیاژ بابیت , آلیاژ برنج , طرز کار کوره زیمنس مارتین , طرز کار کوره کوپل , کاربرد مبرد در ریخته گری , کاربرد چپلت در ریخته گری , مکانیزم تشکلیل ساختار بینیت در فولادها , آلیاژ زاماک , چدن نایهارد(چدن نیکل-سخت) , چدن گرافیت فشرده , خوردگی در چدنها , سوپر آلیاژ پایه نیکل , چدن های ضد سایش , رفتار مغناطیسی مواد , پلاتین و آلیاژهای آن , علم مواد چیست؟ , متالوگرافی , چدن سفید(White Cast Iron) , چدن خاکستری -چدن گرافیت ورقه ای(Gray cast iron ) , مس خالص و خواص آن , عیوب مربوط به فورجینگ , طراحی و رفع عیوب قالبهای دائمی , معرفي تكنولوژي سوپرآلياژ و ریختگری و ميزان كاربرد آن در ايران و جهان , معرفی فلز طلا , خواص عمومي فلز روي , ,
:: برچسب‌ها: طلا ,
:: بازدید از این مطلب : 3164
|
امتیاز مطلب : 58
|
تعداد امتیازدهندگان : 16
|
مجموع امتیاز : 16
ن : [cb:post_author_name]
ت : [cb:post_create_date]
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







RSS

Powered By
loxblog.Com